Sportovní vzduchové filtry - má smysl kupovat tuning filtry?

22.01.2013 19:28

Sportovní vzduchové filtry jsou celkem oblíbeným začátkem tuningu všech možných engine. Nutno uznat, že nárust výkonu nebude nijak brutální, ale i tak se dá říct, že za relativně málo peněz pořídíme hodně muziky. Což je v tunningu motoru asi stejně časté jako pro obyvatele našeho hlavního města tuning kebule slivovicí(téměř nevídáno). K troše toho výkonu navíc dostanete ještě trošku praktičnosti, protože filtr lze po propláchnutí opakovaně použít a u kitů přímeho sání vám ještě přibalíme efektní vzhled a sady kartáčků zdarma, že jo Horste?

V čem je teda ten trik? Klasický papírový filtr sice dobře zachycuje nečistoty, ale klade poměrně velký odpor vzduchu proudícího do sání. Nechceme-li poslat do kytek životnost motoru nemůžem fitr jen tak odstranit. Sportovní vzduchové filtry se místo papíru skládají z několika vrstev bavlny a ocelové mřížky, která drží tvar filtru a chrání bavlnu před většími nečistotami jako třeba kamínky, hmyz atd. Bavlna propustí až o 40% více vzduchu. Více nasátého vzduchu má pochopitelně nemalý vliv na výkon motoru. Přitom čistící schopnosti filtru zůstanou díky impregnaci výrobcem vyvinutým olejem stejné jako u filtru sériového. Olej totiž filtruje i jemný prach stejně dobře jako papír. Výrobou filtrů se zabývají hlavně firmy K&N a J&R plus pár dalších. U nás je třeba oblíbená i francouzská značka Green. Filtry seženeme ve dvou provedení a to:


Vložka

je vlastně tvarově a rozměrově shodná s orig. papírovým fitrem. Veškerá montáž spočívá jen v tom, že starý filtr vyměníme za sportovní. Nárust výkonu výrobci udávají maximálně 3%.



Kit a tuning přímého sání

je určen pro motory u kterých je možné filtr instalovat přímo na jednotku měřící nasávané množství vzduchu. Kit obsahuje kónický filtr, který má větší funkční plochu než filtr sériový, takže ještě zvýší množství nasávaného vzduhu. Navíc odstraníme otvory a různá omezení proudění vzduchu, kterých je v běžném krytu filtru bezpočet. Sací potrubí by totiž mělo být co možná nejrovnější. Výrobci udávají zvýšení výkonu o 5 – 7%.

Ale skutečné zvýšení výkonu vám řekne pouze test na brzdě.


Udržba tuningových i běžných vzduchových filtrů:

Čištění se doporučuje(podle fy. Green)provádět jednou za 10000km. Postupujeme asi takto:

  • 1. Demontujeme filtr
  • 2. Oklepáním a je-li třeba tak štětcem očistíme různé nečistoty
  • 3. Naředíme prosředek určený výrobcem do nádoby přiměřěné velikosti filtru a filtr do roztoku ponoříme(součást čistící sady).
  • 4. Necháme zhruba 15 minut působit.
  • 5. Filtr vytáhneme z roztoku a vymyjeme pod proudem vody.
  • 6. Necháme vyschnout.
  • 7. Filtr naimpregnujeme olejem(součást čistící sady). Olej nanášíme dokud filtr nezbarvíme dle barvy oleje. Olejem nešetříme, ale velká vrstva taky není dobrá. Prostě přiměřeně :)
  • 8. Necháme uschnout alespoň 2hodiny a namontujeme zpátky do vozu.

Filtr bychom nikdy neměli profukovat stlačeným vzduchem!!! Hrozí požkození látky.